Powerpuff Girls, Buttercup

Labels

favourite (8) umum (7) Ramadhan (3) life (3) info (2) saje (2) JAD (1) rAyA (1)

Monday, October 29, 2012

Daie + Pelajar = ?


Waktu : 17:26
Tempat : bilik 171 (bilik eksperimen)

“Penat betul hari ini! Eksperimen yang aku jangka boleh siap sebelum tengah hari, masih belum siap lagi. Hari ini memang tak larat! Pembelian tiket untuk ke program bermasalah pula.”

Bulan 12 nanti ada program Jalinan Ukhuwwah Musim Sejuk (JUMS) di Korea. Dengan rela hati aku menawar diri untuk menguruskan pembelian tiket. Aku harus beli tiket dengan segera, takut tiket semakin mahal.
Research, masih seperti itu. Masih belum dapat aku cari story yang sesuai untuk thesis aku.

Inilah kehidupan pelajar yang bergelar daie. Bukan sekadar belajar, namun harus menyumbang untuk agama. Pelajaran yang diutamakan, dakwah jadi sampingan juga bukan. Segalanya harus bergerak seiring kerana kita dicipta sebagai khalifah untuk memakmurkan bumi Allah. Semua itu tanggungjawab kita. Dakwah dan belajar, semuanya tugas untuk memakmurkan bumi Allah. Harus kita laksanakan.
Ramai yang fikir, “buat apa susah-susah cari kerja lain, berdakwah bagai. Fokus pada pelajaran je”. Jika dipandang dengan mata kasar, dakwah itu kelihatan sangat berat tidak tertanggung dek bahu untuk menggalasnya. Tetapi, cuba kita pandang dengan mata hati, kita pasti akan lihat satu yang luar biasa.
Sahabat saya kata, “bukan dakwah itu yang susah, tapi bagaimana kita mahu serasikan dakwah dengan kehidupan kita yang susah”. Tenang hati ketika mendengar kata-kata sahabat ini. :)
Ayuh, kita buka kembali lembaran ayat suci al-Quran, mencari janji-janjiNya
Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata, “Sungguh,aku termasuk orang-orang muslim (yang berserah diri)” (41:33)
…jika ada kebajikan (sekecil zarah), niscaya Allah akan melipat gandakannya dan memberikan pahala yang besar di sisi-Nya (4:40)
Percaya akan janji-Nya! Pegang janji-Nya, kerana Dia tidak memungkiri janji-janjiNya.
Diakui, kadang-kadang diri tergoda dengan bisikan syaitan dan keinginan hawa nafsu.
“sudah-sudahlah dengan kerja dakwah, pelajaran pun tertinggal. Pelajaran perlu diutamakan!”
Tetapi, Allah berfirman,
Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah,niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu. (47:7)
Pada Allah kita mengadu segala masalah. Hanya Dia ada jalan penyelesaiannya. 
Ye, segalanya perlukan pengorbanan. Berkorban masa, wang, perasaan, keinginan dan lain-lain. Namun sebenarnya, segala pengorbanan itu adalah cara Allah mentarbiyyah diri kita untuk menjadi khalifah yang lebih baik pada hari mendatang. Jangan jemu dengan ujian yang memerlukan kita untuk terus berkorban, tetapi risaulah jika kita rasa kehidupan kita begitu selesa tanpa ujian. Apabila kita rasa sudah tidak terbendung perasaan letih, teruslah menadah tangan dan berdoa kepada Allah, kerana semuanya dibawah kekuasaan-Nya!
…Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku…(2:186)
Allah suka mendengar doa hamba-hambaNya. Teruskanlah berdoa dan berdoalah dengan bersungguh-sungguh. Jika bukan esok Allah memakbulkan doamu, mungkin beberapa tahun kemudian, hatimu akan katakan, “Allah telah memakbulkan doaku!”.
Daie + pelajar = bantuan Allah + ganjaran berlipat ganda+ membentuk manusia yang lebih baik + …
Tidakkah berbaloi segala pengorbanan kita itu? Bukan pelajar yang menjadi daie sahaja yang berkorban, semua orang berkorban. Berkorban dalam bidang masing-masing.
Wahai saudaraku, teruskanlah berkorban kerana Yang Maha Melihat akan memberikan ganjaran yang berlipat kali ganda atas pengorbananmu. Ayuh kita ikhlaskan hati!

No comments:

Post a Comment