Powerpuff Girls, Buttercup

Labels

favourite (8) umum (7) Ramadhan (3) life (3) info (2) saje (2) JAD (1) rAyA (1)

Friday, September 7, 2012

Alhamdulillah for everything


Ada tonton satu video di youtube dan suka akan ayat dalam video tu.
“Alhamdulillah for everything”
Allah uji kita dengan berbagai cara. Melalui nikmat, dugaan, kegagalan dan macam-macam lagi.
Allah juga berikan kita rezeki dan kemudahan dari pelbagai sudut yang kadang-kadang kita sendiri tidak sedari.
Apa pun yang Allah kurnia dan uji kita perlu bersyukur dan berlapang dada.
“Alhamdulillah for everything”
Kadang-kadang kita rasa tak larat untuk hadapi semua ujian. Tapi kita kene percaya bahawa
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (2:286)
Oleh sebab itu, jangan doa untuk dijauhkan dari segala dugaan dan cabaran. Tapi berdoa supaya dikuatkan iman dan hati atas segala dugaan dan cabaran. Saya juga suka berdoa supaya Allah singkapkan hikmah atas segala dugaan, cabaran dan nikmat yang Allah kurniakan kepada saya.
Sebagai hamba-Nya, kita tidak layak untuk persoalkan mengapa dan kenapa Allah uji kita dengan ujian yang kita rasa berat kerana hanya Pencipta yang mempunyai ilmu tentang ciptaan-Nya dan hanya Allah yang tahu akan masa hadapan.

Allah terlalu baik!
Ada masanya, Allah tunjukkan bahawa Dia makbulkan doa kita. Alhamdulillah.
Tetapi diri ini masih alpa dan lalai akan tanggungjawab sebagai khalifah di bumi-Nya. Apabila sedar akan kealpaan diri sendiri, bukan bermakna duduk diam dan sedih sendirian, tetapi harus bangun and make Allah pleased!
Ye, memang rasa susah untuk bangun. Kita harus ingat bahawa yang Maha Kuat dan Maha Kaya adalah Dia dan kepada-Nya harus kita berdoa mohon kekuatan.
“Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar. (2:153)
Semoga diri ini lebih dahulu bertindak untuk membaiki diri dan iman. Dan semoga Allah buka pintu hati kita semua (saya dan para pembaca) untuk melakukan lebih banyak kebajikan. Kebajikan itu syurga balasannya.
“Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, kelak akan Kami masukkan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. (4:57)
“Dan barang siapa mengerjakan amal kebajikan, baik laki-laki maupun perempuan sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalamsyurga dan mereka tidak dizalimi sedikit pun (4:124)
-Salam Aidilfitri-

No comments:

Post a Comment