Powerpuff Girls, Buttercup

Labels

favourite (8) umum (7) Ramadhan (3) life (3) info (2) saje (2) JAD (1) rAyA (1)

Sunday, July 15, 2012

Perlakuan yang sekejap menentukan balasan yang lama



Perlakuan yang sekejap, balasan yang lama?
Di sini, perlakuan yang sekejap bermaksud perlakuan kita di dunia ini. Mengapa sekejap?
Para malaikat dan jibril naik (menghadap) kepada Tuhan, dalam sehari setara dengan lima puluh ribu tahun”(70:4)
Berdasarkan ayat di atas, para ulamak membandingkan bahawa sehari di akhirat bersamaan dengan 50,000 tahun di dunia. Bermaksud, jika dibandingkan dengan hari akhirat, dunia ini sememangnya sekejap. Ayuh kita mengira. Pegang kalkulator masing-masing. Jika kita melakukan kesalahan (dosa) dalam masa sesaat, jika Allah balas dengan balasan yang sesaat di akhirat, lebih kurang bersamaan dengan setengah hari (12 jam) dunia. Contoh yang paling senang, kita mengumpat saudara seIslam kita dalam masa 30 saat, bayangkan berapa lama kita di balas dengan memakan daging saudara sendiri di akhirat kelak. Azab balasan Allah itu hanya Allah sahaja yang tahu, saya tidak layak menilai tentang itu, tetapi di sini kita haruslah bersama-sama muhasabah diri kita tentang perlakuan kita di dunia ini yang menentukan kehidupan kita di akhirat kelak. Boleh jadi, perbuatan baik kita yang hanya sesaat di dunia ini diberi ganjaran yang lama oleh Allah di akhirat kelak.
Kita harus ingat balasan Allah terhadap perlakuan dosa yang kita lakukan tapi bukanlah bermakna kita berputus asa dan terus menerus melakukan kesalahan dan dosa kerana merasakan diri ini sudah terlalu banyak melakukan dosa dan seperti sudah tiada pengampunan dari Allah. Sebaliknya, kita harus balik kembali kepada Allah. Dia maha mengetahui, maha pengampun, maha pengasih lagi maha penyayang. Ya, ada masa kita rasa hina untuk memohon ampun kepada Allah atas segala kesalahan dan kealpaan kita terhadap perintah dan larangan-Nya. Tetapi hanya Dia yang boleh mengampunkan kita dan kembali kepadaNya adalah solusi yang terbaik bagi setiap kesalahan yang kita lakukan. Tiada erti terlambat dalam bertaubat kecuali apabila matahari sudah terbit dari barat ke timur. Nauzubillahuminzalik.
Adakalanya, saya sendiri merasakan bahawa saya tidak layak menulis tentang ini kerana diri ini juga banyak dosa terhadap Allah, namun, saya harap perkongsian yang sedikit ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Semoga saya yang terlebih dahulu sedar dan memperbanyakkan amal kerana Allah.
 “Ya Tuhan kami, berikanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat, dan lindungilah kami dari azab api neraka”(2:201)

No comments:

Post a Comment